SV Leudal wint in de slotronde van de LiSB competitie.

Op zondag 9 juni 2024 speelden beide teams van onze vereniging een uitwedstrijd in’t Kerkeböske in Helden. Daar kwamen alle teams uit Limburg bijeen om de 7e en laatste competitiewedstrijd te spelen.

Leudal 1 speelde “uit” tegen Gess 1.

Indien Leudal op eigen kracht in de 1e  klasse wilde blijven moest minimaal gelijk gespeeld worden.

Leudal begon slecht. Henk van Meegen had op bord 6 een verkeerd plan gekozen tegen zijn sterke tegenstander en na het verlies van wat pionnen, verloor hij na ca 1,5 spelen de partij.

Arthur Hendrickx speelde op bord 4 als vanouds snel en won vrij eenvoudig twee pionnen en daarna de partij. Iwan Sentjens had intussen op bord 5 een kwaliteit gewonnen en na ca 2,5 spelen won hij dan ook zijn partij.

Even later had Hans Kivits op bord 3 een eindspel bereikt waarbij hij een stuk voorstond, maar zijn tegenstander had wel drie pionnen extra. Na  wat gemanouvreer met de stukken bood zijn tegenstander remise aan, en gezien de stand op de overige borden nam Hans dat aan.

Coen Oosse had op bord 1 een toren en twee paarden tegen twee torens. Na secuur spel waarbij hij moest opletten voor mat op de onderste lijn en tevens een pion op de 2e rij moest tegenhouden. Alles paste echter en Coen wist vervolgens een paard tegen een toren te ruilen waarna de winst snel binnen was.

Op bord 2 kwam Jan een pion achter te staan, maar doordat zijn tegenstander te veel op pionnenjacht ging wist Jan de koningsstelling van zijn tegenstander binnen te dringen en het initiatief over te nemen. Zijn tegenstander haalde zijn dame terug naar de koningsstelling, als Jan vervolgens zijn vrijpion tot dame zou laten promoveren zou wit eeuwig schaak kunnen geven, maar Jan besloot zijn vrijpion tot paard te laten promoveren met schaak en na dameruil was na bijna 4,5 uur spelen de rest eenvoudig en de winst binnen.

Eindstand 1,5-4,5

Doordat Tegelen 1 en Horst verloren werd Leudal zelfs vierde in de eindstand.

Leudal 2 speelde tegen EWS uit Weert. Hoewel EWS met 0 wedstrijdpunten onderaan stond, bleek het toch een sterke tegenstander.

Leudal begon geconcentreerd aan de wedstrijden. Ben Kusters voelde zich fit vandaag en had er zin in. Hij was dan ook de eerste die na 1,5 uur spelen won en Leudal op voorsprong bracht. Han Wismans kwam met zwart een pion voor te staan en kreeg mooie vrijpionnen. Maar helaas liet hij het spel te veel aan zijn tegenstander. Daardoor was remise het best haalbare. Dit aanbod nam hij na 3 uur dan ook graag aan.

Wil Lindelauf speelde goed, maar zag na ruim 2,5 uur spelen weinig heil in doorspelen en bood remise aan. Zijn tegenstander overlegde met de teamcaptain en wilde doorspelen omdat ze op dat moment al achter stonden. Iets later overzag Wil een vervelende vork met de pion en kwam hij verloren te staan. De stand was nu 1,5-1,5 en alle ogen waren op bord 1 bij Peter Metsemakers gericht. Peter speelde sterk en kwam positioneel steeds beter te staan. Om 16.30 kon hij door nauwkeurig spelen het winnende punt binnenhalen. En zo won ons 2e team  met 2,5-1,5.